§1. Navn og hjemsted.
Foreningens navn er “Danehofgarden”. Dens hjemsted er Nyborg.
§2. Formål.
Foreningens formål er at oprette et ungdomskorps, som skal medvirke til:
- At fremme sunde fritidsinteresser ved dannelse af musikkorps.
- At udvikle kammeratskabsfølelsen.
- At udbrede kendskabet til Nyborg, ved at deltage i arrangementer til en pris, der fastsættes forud for hvert arrangement.
§3. Medlemmer.
Optagelse som medlem af Danehofgarden, kan ske i følgende kategorier:
- Som aktive A-medlemmer kan optages børn mellem 7 og 18 år. A-medlemmer betaler et månedligt kontingent, der fastsættes af generalforsamlingen. Bestyrelsen kan efter indstilling optage A-medlemmer, der ikke opfylder aldersbetingelserne.
- Som aktive B-medlemmer kan optages børn mellem 4 og 8 år i musikalsk forskole. B-medlemmer betaler et månedligt kontingent, der fastsættes på generalforsamlingen. Bestyrelsen kan efter indstilling optage B-medlemmerder ikke opfylder aldersbetingelserne.
- Som aktive C-medlemmer optages forældre, som har haft børn i Danehofgarden. Forældre til A-medlemmer og B-medlemmer, er forpligtiget til at lade sig indtegne som C-medlemmer. Som aktive C-medlemmer, kan endvidere optages tidligere aktive A-medlemmer. Som C-medlemmer kan endvidere optages personer, der overfor bestyrelsen tilkendegiver ønske herom. C-medlemmer betaler et årligt kontingent, der fastsættes på generalforsamlingen. Aktive C-medlemmer har stemmeret på generalforsamlingen. For at kunne afgive stemme på generalforsamlingen som C-medlem, skal det fastsatte kontingent være indbetalt senest d. 1. marts forud for afholdelse af en ordinær generalforsamling.
- Som passive medlemmer kan optages enhver interesseret borger i Nyborg og omegn. Som passiv D-medlem kan endvidere optages firmaer, virksomheder og institutioner. Passive D-medlemmer betaler, et af generalforsamlingen, fastsat årligt kontingent. D-medlemmer har IKKE stemmeret på generalforsamlingen.
§4. Administrativ leder.
Bestyrelsen kan ansætte en lønnet administrativ leder.
§5. Generalforsamlingen.
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Denne afholdes ordinært hvert år, inden udgangen af marts måned.
Ekstra ordinær generalforsamling, kan indkaldes, dersom enten en tredjedel af bestyrelsen indgiver skriftlig begæring derom til formanden, eller en femtedel af medlemmerne indgiver skriftlig begæring derom, til bestyrelsen.
Indkaldelse til ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, foretages ved skriftlig meddelelse til medlemmerne med minimum 8 dages varsel.
Dagsorden for generalforsamling skal omfatte:
- Valg af dirigent.
- Formandens beretning.
- Kassererens regnskab, som godkendes.
- Eventuel andre udvalg.
- Afholdelse af valg
- Fastsættelse af kontingenter
- Evt.
§6. Bestyrelsen.
Foreningen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer.
I lige år vælges:
Kassereren og 3 bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
Desuden vælges en garderrepræsentant.
I ulige år vælges:
Formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
Desuden vælges en garderrepræsentant.
Ovennævnte vælges blandt de tilstedeværende C-medlemmer, af de tilstedeværende C-medlemmer, samt af de tilstedeværende aktive A-medlemmer, der er fyldt 18 år på tidspunktet for generalforsamlingens afholdelse.
C-medlemmer der ikke er til stede, på generalforsamlingen, kan vælges, på forudsætning af, at der på generalforsamlingen, forevises en skriftlig tilkendegivelse af, at personen ønsker at blive valgt til bestyrelsen.
Garderrepræsentanterne jfr. Denne § vælges blandt aktive A-medlemmer, der er fyldt 13 år på tidspunktet for generalforsamlingen af alle aktive A-medlemmer (uanset alder).
Aktive A-medlemmer der ikke er til stede, på generalforsamlingen, kan vælges, under forudsætning af, at der på generalforsamlingen, forevises en skriftlig tilkendegivelse af, at personen ønsker at blive valgt som garderrepræsentant.
De to garderrepræsentanter deltager i alle bestyrelsesmøder, og fremfører deres punkt på dagsordenen og er derefter fritaget fra mødet, medmindre andet aftales på det pågældende møde.
De to garderrepræsentanter skal desuden repræsenter hver deres korps., således at der lige år vælges fra harmoniorkesteret, og ulige år vælges fra tamburkorpset.
De to garderrepræsentanter kan ikke holdes til ansvar for nogen økonomiske beslutninger taget på bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv på første ordinære bestyrelsesmøde. Bestyrelsen vælger således selv fra sin midte næstformand og sekretær.
§7. Suppleanter og revisorer.
På generalforsamlingen vælges, for et år ad gangen, 2 suppleanter til bestyrelsen.
På generalforsamlingen vælges herudover, for 1 år ad gangen 2 revisorer og 1 revisorsuppleant. Revisor og revisor suppleant skal være fyldt 18 år, og være myndige.
Ovennævnte vælges blandt de tilstedeværende C-medlemmer af de tilstedeværende Cmedlemmer samt af de tilstedeværende aktive A-medlemmer, der er fyldt 18 år på tidspunktet for generalforsamlingens afholdelse.
C-medlemmer, der ikke kan være til stede på generalforsamlingen, kan vælges, under forudsætning af at der på generalforsamlingen forevises en skriftlig tilkendegivelse af, at personen ønsker at blive valgt til bestyrelsen.
På generalforsamlingen vælger A-medlemmerne 3 suppleanter for de i §6 anførte garderepræsentanter.
Suppleanterne for garderepræsentanterne jfr. denne § vælges blandt aktive A-medlemmer, der er fyldt 13 år på tidspunktet for generalforsamlingens afholdelse, af alle aktive A-medlemmer (uanset alder).
Aktive A-medlemmer, der ikke kan være tilstede på generalforsamlingen, kan vælges, under forudsætning af at der på generalforsamlingen forevises en skriftlig tilkendegivelse af, at personen ønsker at blive valgt.
§8. Bestyrelsesmedlems forfald.
I tilfælde af formandens forfald tiltræder næstformanden som formand. I tilfælde af et andet bestyrelsesmedlems forfald, eller næstformandens forfremmelse til formand, tiltræder den af suppleanterne der havde størst stemmetal, og bestyrelsen foretager ny konstituering med ny besættelse af de forskellige poster.
§9. Kassereren/administrativ leder.
Det påhviler kassereren/administrative leder at opkræve de midler, der stilles til foreningens rådighed.
Bestyrelsen skal være virksom for at fremskaffe midler til udvidelse af foreningens drift. Kassereren/den administrative leder skal føre medlemsbog og kassebog.
Kassereren/den administrative leder skal indsætte modtagne midler på foreningens bankkonto, og alle ind/udbetalinger skal foregå mod kvittering og bilag.
I tilfælde af restance kan en garder udelukkes for deltagelse i garden, indtil restancen er betalt.
Såfremt et medlem er i restance, pålægges et rykkergebyr for de rykkerskrivelser der fremsendes.
Der skal hvert kvartal fremlægges regnskabsudskrift for bestyrelsen.
Årsregnskabet skal foreligges revisorerne til eftersyn senest med udgangen af februar måned. Bestyrelsen kan antage regnskabskyndig til regnskabskontrol.
§10. Garderne.
Medlemmer af Danehofgarden kan ikke få udleveret uniform førend de er optaget i orkesteret, eller tamburkorpset, eller efter en prøvetid på 3 måneder og derefter have aflagt en tilfredsstillende prøve, både på musikalsk og eksercitsens område. Er disse betingelser opfyldt, og garderen har fået udleveret instrument og uniform, skal vedkommende forpligte sig til at møde op og deltage i hovedparten af gardens arrangementer. Udeblivelse kan finde sted, men kun med forudgående meddelelse herom og kun med absolut gyldig grund. (Medvirken i anden garde er ikke gyldig grund.) I modsat fald vil enten instrument eller uniform blive inddraget. Beslutningen tages endegyldigt af bestyrelsen, der i hver vurdering tager højde for den enkelte garders udvikling og øvrige deltagelse i Danehofgarden.
Ønsker en garder at skifte instrument, skal dette drøftes på et instruktørmøde.
Udmeldelse af Danehofgarden kan kun ske skriftligt, med 1 måneds varsel ved udgangen af en måned.
§11. administration og arrangementer.
Til varetagelse af gardens praktiske administration vælger bestyrelsen det fornødne antal tilforordnede blandt bestyrelsens medlemmer. Disse kan med bestyrelsens sanktion antage ulønnede medhjælpere blandt foreningens medlemmer.
Ingen ture må finde sted uden en leder. Det påhviler formanden altid klart og utvetydigt at have udnævnt den for ethvert enkelt arrangement ansvarlige leder.
§12. Sekretæren og formanden.
Sekretæren skal føre beslutningsprotokol. Heri indføres referat af:
- generalforsamlinger
- bestyrelsesmøder
- udvalgsmøder
det påhviler formanden, at der bliver ført dagbog over gardens virksomhed. Formanden skal sørge for, at offentligheden holdes orienteret om foreningens virksomhed.
§13. Lærere/instruktører.
Der antages de fornødne lærere og instruktører til uddannelse af garden.
§14.
Det påhviler bestyrelsen, hvert år på det første møde, at udarbejde instrukser for gardens forhold, idet der både skal foreligge et trykt reglement for garderne, som deres forældre skal gøres bekendt med, og et reglement for de tilforordnede. Endelig skal der foreligge en kontraktblanket til udfyldelse ved gardens medvirken, ved arrangementer, med oplysning om mødested, tidspunkt, arrangementets varighed og honorar, der betales af arrangøren.
§15. lovændringer.
Lovændringer kan foretages ved almindeligt flertal på den ordinære eller ekstra ordinære generalforsamling, dog skal forslag herom tilstilles formanden skriftligt og senest 5 dage før afholdelse af generalforsamlingen.
Aktive A-medlemmer, der er fyldt 13 år på tidspunktet for generalforsamlingens afholdelse, samt aktive C-medlemmer har stemmeret.
§16.
Bestyrelsen kan anføre forslag til behandling på dagsordenen for generalforsamlingen.
§17. Foreningens ophør.
Forslag om foreningens ophør kan kun vedtages, hvis et flertal stemmer ja i 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages mellemrum.
Foreningens eventuelle formue skal tilfalde Danehofgardens Venner.
Hvis Danehofgardens Venner er nedlagt, skal eventuel formue tilfalde musiklivet i Nyborg Kommune.
Vedtaget på generalforsamling 2019
Ændring i §10 samt §17 Vedtaget på generalforsamling d. 14/3-2022
Ændring i §3, §6, §7, §10 samt §15. Vedtaget på generalforsamling d. 07/3-2023